موسسه حقوقی عدالت آفرینان موسسه حقوقی عدالت آفرینان .

موسسه حقوقی عدالت آفرینان

جایگزینی و تعویض سند وثیقه ملکی برای آزادی متهم

چگونه می توان سند وثیقه را جایگزین و تعویض کرد؟

بسیار بیش آمده است که وثیقه گذار از گذاشتن سند وثیقه و یا اجاره وثیقه برای آزادی زندانی پشیمان شده باشد و قصد باز پس گرفتن وثیقه خود را داشته باشد. حتی در بسیاری از موارد بخاطر علل متفاوت مثل فروش ملک وثیقه گذاشته شده، وثیقه گذار به دنبال جایگزینی و تعویض سند وثیقه است. این مسئله همواره موجب نگرانی برای زندانی، خانوانواده ی او و وثیقه گذار شده و این سوال را برای همگان بوجود آورده که آیا امکان جایگزینی و یا تعویض سند وثیقه وجود دارد؟

جایگزینی و تعویض سند وثیقه به چه معناست؟

تعویض سند وثیقه به این معناست که تعهد دیگری جایگزین سند وثیقه پیشین میشود. به عبارت دیگر، سند وثیقه دیگری را با ارزش برابر به جای سند قبلی به دادگاه ارائه میدهیم و از این پس سند وثیقه جدید در اختیار دادگاه قرار میگیرد و در صورت لزوم توسط دادگاه و با حکم قضایی ضبط میشود. پس از معرفی سند وثیقه جدید سند پیشین از اختیار دادگاه و مقام قضایی خارج میشود و به وثیقه گذار که همان صاحب سند است تحویل داده می شود.

برای جایگزینی سند زندانی میتواند سند وثیقه جدیدی به دادگاه معرفی کند که خود صاحب آن است و همینطور این امکان وجود دارد که شخص دیگری به عنوام وثیقه گذار سند وثیقه جدیدی را به دادگاه ارائه دهد. شرایط ذکر شده این امکان را برای متهم و خانواده ی او ایجاد میکند تا با اجاره وثیقه برای آزادی زندانی وثیقه ی جدیدی را به دادگاه ارائه دهند.

مراحل جایگزینی و تعویض سند وثیقه

اولین قدم برای جایگزین کردن سند وثیقه ارائه درخواست کتبی از جانب متهم و یا وکیل وی به مرجع قضایی جهت جایگزینی و تعویض سند وثیقه است. امروزه با جایگزین شدن  سامانه الکترونیکی” ثنا” امکان مشاهده و اطلاع از روند رسیدگی پرونده از طریق این سامانه فراهم شده است.

پس از ارائه درخواست جایگزینی سند وثیقه مرجع قضایی که قاضی پرونده و یا بازپرس پرونده است پس از بررسی لازم تایید خود را جهت جایگزینی و تعویض سند وثیقه اعلام میکنند. صلاحدید مرجع قضایی و تایید او برای جایگزینی سند وثیقه الزامی است.

این نکته باید مورد توجه قرار گرفته شود که وثیقه جدیدی که به دادگاه ارائه میشود ارزشی متناسب با وثیقه ای که مرجع قضایی در ابتدا تعیین کرده است داشته باشد. برای تعیین ارزش سند وثیقه جدید مرجع قضایی سند وثیقه را جهت بررسی به کارشناس ارجاع میدهند.

کارشناس قضایی کسی است که در زمینه ارزش گذاری اموال و املاک اطلاع داشته باشد و مال را با توجه به قدمت، امکانات و شرایط دیگر قیمت گذاری میکند. ارزش سند وثیقه جدید باید برابر و یا بیشتر از میزان ارزشی باشد که دادگاه به عنوان وثیقه تعیین کرده است. پس از قبول وثیقه توسط دادگاه، وثیقه گذار میتواند تصویر وثیقه را تقاضا کند.

در شرایطی که وثیقه گذار فوت کند، سند وثیقه باطل میشود و متهم باید سند وثیقه دیگری را به دادگاه ارائه کند، البته این امر استثنایی هم دارد و آن در صورتی است اخطار نامه احضار متهم به وثیقه گذار ابلاغ شده باشد اما وثیقه گذار بدون دلیل موجه اخطار نامه را نادیده گرفته باشد و فوت کند، پس از اتمام فرصت یک ماهه ملک توسط دادگاه ضبط میشود و فوت وثیقه گذار اثری ندارد چرا که سند وثیقه تبدیل به تعهد شده است.

پس از حضور صاحب سند وثیقه قبلی و صاحب سند وثیقه جدید به همراه متهم در دادگاه و قبول دادخواست تعویض سند وثیقه و تایید کارشناس مبنی بر تناسب ارزش سند وثیقه  اگر ملک مربوط به سند وثیقه جدید در نیابت همان حوزه قضایی باشد، دستور آزاد شدن سند قبلی داده میشود و سند وثیقه جدید توسط اداره ثبت اسناد و املاک همان حوزه مورد بازداشت قرار میگیرد.

اگر سند وثیقه جدید مربوط به حوزه قضایی دیگر باشد پس از درخواست نیابت قضایی از مرجع قضایی که دادرسی در آن انجام میشود به مرجع قضایی که ملک در آن حضور دارد درخواست ارزش گذاری ملک را میکند. پس از ارزیابی ملک سند وثیقه و تشخیص ارزش آن مرجع قضایی که مال سند وثیقه در آنواقع شده است به اداره ثبت اسناد و امکلاد دستور بازداشت ملک را میدهد. پس از آن به حوزه قضایی رسیدگی ابلاغ میشود که مال مورد بازداشت اداره ثبت اسناد و املاک قرار گرفته و امکان آزادی متهم وجود دارد.

آیا امکان اعتراض به تبدیل و تعویض سند وثیقه وجود دارد؟

در قانون آیین دادرسی کیفری به طور صریح مشخص شده است اگر قوانین در وثیقه گذاری رعایت نشود، مدعی حق اعتراض به عدم رعایت قانون را دارد. پس می توان دریافت اگر قوانین در زمینه ارائه سند وثیقه به هر نحو در محاکم قضایی رعایت نشده باشد شخص مدعی حق اعتراض را مرجع صالح دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمنیه به این مطلب چگونه وکیل اعتراض به قرار وثیقه (ضبط وثیقه) پیدا کنیم؟ مراجعه کنید.

مزیت حضور وکیل در ارائه سند وثیقه

با توجه به نکات ذکر شده مشخص است که مراحل سپردن سند وثیقه و تعویض آن به طور معمول در محاکم قضایی بسیار طولانی میشود، اما حضور وکیل در فرایند دادرسی نه تنها مدت زمان رسیدگی را کوتاه میکند، بلکه دقت را در انجام رسیدگی نیز بیشتر میکند و این اطمینان را به متهم میدهد که وکیل با دانش تخصصی خود باعث طی شدن فرایند دادرسی به بهترین نحو میشود.

حضور وکیل در رسیدگی پرونده موکل را برای حضور در بسیاری از جلسات دادرسی طرف دعوا را از حضور در دادگاه و یا دادسرا بری میکند و دیگر نیاز به حضور موکل نیست و این عامل تحمل شلوغی و رسیدگی طولانی را برای او آسان میکند.

آشنایی وکلا با سندهای اجاره ای و شناخت آن از سند وثیقه مهم ترین دلیلی است باعث رجوع افراد به وکلا برای گرفتن بهترین نتیجه در محاکم میشود.

مجموعه حقوقی عدالت آفرینان

مجموعه حقوقی عدالت آفرینان با ارائه بهترین خدمات در زمینه اجاره وثیقه برای آزادی زندانی در تلاش است که دادرسی را برای تمامی افراد کوتاه تر کند. حسن تجربه مجموعه عدالت آفرینان و تخصص ما در زمینه سند وثیقه این اطمینان را به افراد می دهد تا بتوانند به مجموعه عدالت آفرینان اعتماد کامل را داشته باشند.

منبع: چگونه می توان سند وثیقه را جایگزین و تعویض کرد؟


برچسب: عدالت آفرینان-موسسه حقوقی عدالت آفرینان،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۸:۲۹ توسط:عدالت آفرینان موضوع: نظرات (0)